Semway Meny
Kom i kontakt

Kom i kontakt

Remarketing og retargeting

Du har kanskje hørt om remarketing, men hva betyr det i praksis? Ved hjelp av såkalte cookies som legger seg i nettleseren når brukeren surfer på internett kan annonsøren annonsere mot brukere som har vært på annonsørens nettsted.

De fleste har opplevd dette uten å være klar over det. I etterkant av at brukeren har besøkt et nettsted ser den bannere og tekstannonser fra nettopp dette nettstedet. Annonsene dukker opp på nettaviser, YouTube, i blogger og tusenvis av andre nettsteder.

Remarketing og retargeting

Hvordan fungerer remarkering?

Litt avhengig av hvilket remarketing nettverk som skal benyttes må et skript eller en kode legges på nettsiden din for å kunne knytte annonsen opp mot de besøkende av nettsiden din. For Google Display Nettverk er denne koden en oppdatert versjon av Google Analytics scriptet eller et generert script fra Google Adwords.

Besøkende på nettsiden din får altså lagret en cookie som gjør at annonsene kan vises mot dem som har vært på siden tidligere.

Hvilke muligheter gir remarketing?

Remarketing gir naturligvis muligheten til målretting av annonseringen mot de som har vært på nettsiden. Dette fungerer utmerket dersom nettsiden har lang kjøpsprosess og produkter som ikke er homogene. Mer spesifikt kan remarketing annonseringen målrettes mot brukere som har vært innom en spesifikk underside eller utført en spesifikk handling.

96% av besøkende til et nettsted forlater uten å konvertere

Understanding Shopping Cart Abandonment, Forrester Research, mai 2010

Konkurransen er stor og mulighetene er mange for potensielle kunder. Ved hjelp av remarketing kan annonsørene følge opp brukerne også etter at de har forlatt nettstedet.

Smarte målrettingsmetoder

For Semway kan for eksempel annonser med budskap om Facebookannonsering målrettes mot personer som har vært vært innom undersiden på semway.no som forteller om Facebookannonsering.

Annonsering må ha relevans. Uten det kommer annonsørene til kort! Med remarketing ligger det mange som ikke nødvendigvis er åpenbare. Nedenfor skisser vi noen ulike alternativer.

  • Er innom en spesiell underside
  • Brukere som har vært på nettsiden i en angitt periode
  • Bruker mer en 2 minutter på nettsiden
  • Ser mer enn et antall sider
  • Avbryter registreringsprosessen
  • Har sendt kontaktskjema
  • Ikke har sendt kontaktskjema
  • Først og fremst må skriptet på plass som gir muligheten til remarkering. Deretter må annonseringen settes opp/bestilles i ønsket annonsenettverk.

En bedrift som har mange besøk til nettsiden sin og som har kunder som handler ofte eller til et angitt intervall bør benytte remarketing til å synliggjøre kampanjer og tilbud. Det gjøres ganske enkelt ved at kampanjer og tilbud markedsføres mot brukere som har vært innom nettsiden innenfor en angitt tidsperiode.

En Mercedes forhandler bør målrette retargeting annonseringen mot brukere som har vært innom en spesiell bilmodell. Har de kikket på den nye C-klassen og får se en annonse med C-klassen senere vil brukeren få den nødvendige påminnelsen.

En nettbutikk bør målrette annonseringen mot en bruker som har lagt produkter i handlekurven, men ikke fullført handelen. Får brukeren et tilbud om å få fri frakt dersom de fullfører handelen kan det føre til at de fullfører salget. Alternativ kan annonsøren med dynamisk remarketing vise frem produkter som brukeren har sett på i annonsen. Det vekker oppmerksomheten!

Dette er målrettet og kostnadseffektiv annonsering. Annonsøren når brukere som allerede har vist interesse og er segmentert etter ønskede kriterier.

Remarketing mot søk

Remarketing mot brukere som søker er også svært effektivt! Også her finnes det flere strategier som ikke er åpenbare, men skaper svært gode resultater.

  1. Tilpasse annonseteksten
  2. Optimaliser bud
  3. Utvid med nye søkeord

Ved å tilpasse annonseteksten til brukere som har vært på nettsiden tidligere kan annonsøren friste litt ekstra. Ved å tilby gratis frakt kan brukeren bli fristet til å fullføre handelen.

En bruker som har vært på nettsiden tidligere kan være mer verdt for annonsøren. Kjennskap er mye verdt! Så ved å by høyere per klikk mot disse brukerne blir plasseringen bedre og annonsøren kan eliminere konkurrentene som også dukker opp i søkeresultatet.

Ofte er generelle (også kjent som brede) søkefraser dyrere og konverterer dårligere. Det gjør det mindre attraktivt å annonsere på med dersom annonsøren har fokus på ROI. Men brukere som har vært på nettsiden til annonsøren tidligere og har kjennskap til bedriften, vil være mer aktuelle kunder enn gjennomsnittet også på generelle søkefraser som "gaver" og "gave". Da spesielt i perioder hvor mange kjøper gaver, som før jul.

Hvordan komme igang?

Først og fremst må et av skriptene som gir muligheten til remarkering på plass. Deretter må annonseringen settes opp/bestilles i ønsket annonsenettverk.

Uavhengig hvilket nettverk som skal brukes kan Semway hjelpe til i prosessen. Kontakt oss dersom du vil ha en uforpliktende dialog om remarketing.